Impactul pandemiei COVID-19 asupra industriei auto

Pandemia de Covid-19 a afectat în mod direct toată economia planetei, primele care au avut de suferit fiind companiile aeriene de transport. Îmi aduc aminte ca undeva în Mai anul trecut circulau pe Internet fotografii cu avioane garate la sol în toate aeroporturile mari, și știri prin care gigantii acestui sector solicitau ajutoare de la stat. Pana și Lufthansa și KLM, care sunt printre granzii din acest sector, au avut de suferit pe diviziile de transport pasageri. Practic, de la începutul lunii Aprilie 2020, pe plan global, au început să se închidă din ce în ce mai multe firme de teama infectarii personalului cu noul coronavirus. Dacă transportatorii aerieni au început să își revină, de la sfârșitul anului trecut, nu pot spune același lucru și despre fabricile din industria auto.

Impactul asupra furnizorilor de piese si subansamble

Începând de la fabricantii consumabilelor cum ar fi anvelopele, și terminand cu fabricantii subansamblelor electronice ale autovehiculelor, toți au fost zguduiti de criza generata de pandemie. Efectele pandemiei au venit în cascada, lucru logic dacă stăm să ne gândim bine. Lantul slabiciunilor care a dus la afectarea industriei este următorul:

  1. Furnizorii și fabricantii de materie prima și-au suspendat în mare parte activitatea pe o perioada nedeterminata, ducand astfel la o criza a reactivilor chimici și a altor materiale folosite în industrie. Stocurile ramase prin depozite sau prin fabrici au început sa scada simtitior de la o zi la lata, unele companii alegand sa își reducă capacitatea de producție pana la identificarea unor alți furnizori, astfel încât treaba sa meargă înainte degradat, pe când altele au ales sa își suspende activitea brusc, astptand sa treacă pandemia. Furnizorii care au rămas pe piața au ridicat prețurile destul de mult pentru singurul fapt ca și-au permis, acest fapt ducand la scumpirea pieselor și subansamblelor.
  2. Transportul aerian a fost redus extrem de mult, lucru care a dus la intrarzieri enorme în livrarea subansamblelor mici și la imposibilitatea migrarii forței de munca intre fabrici. Practic, în mare parte, managerii expati nu s-au mai putut întoarce de acasă la servicii sau de la servicii acasă. Singurii transportatori care au continuat sa funcționeze pe perioada lockdown-ului cu afectare minima au fost cei rutieri și cei maritimi. Aceștia s-au păstrat costurile apropiate de cele dinaintea pandemiei, însă au prezentat un mare dezavantaj: timpul destul de mare de livrare al materiei prime sau al pieselor componente.
  3. Undeva la jumătatea anului 2020, fabricantii de autovehicule au început sa resimta urmarile inchiderii furnizorilor de materii prime și materiale pentru o perioada atât de indelungata, recurgand la reducerea drastica a producției și chiar închiderea periodica a fabricilor.

Criza chip-urilor

Cu toate ca foarte multe voci dau vina pe pandemia de Covid-19 pentru criza chipurilor cu care se confrunta sctorul de automotive, dar nu numai, părerea mea personala este ca acest lucru s-ar fi întâmplat ceva mai târziu oricum, virusul grabind inevitabilul. De ce spun asta? Pai cerea pentru controllere și computere în industria auto devine din ce în ce mai mare, datorită faptului ca foarte mulți fabricanti se îndreaptă către autovehicule inteligente. Totodata, datorită necesitatii reducerii noxelor generate de motoarele conventionale, foarte mulți fabricanti au început sa își introduca în portofolii modele electrice și hibride, care au nevoie de foarte multe controllere și de o electronica de putere extrem de complicata pentru a putea gestiona consumul de energie și încărcarea acumulatorilor în mod sigur pentru utilizatorii acestora.

Dar industria auto nu este singurul vinovat, și nici singurul mare consumator de chip-uri. În paralel, tot mai multe persoane își achizitioneza device-uri smart (aspiratoare inteligente, centrale pentru gestionarea consumului de energie electrică și așa mai departe), fabricantii încercând sa țină pasul cu cererea. Acest lucru se traduce printr-un consum extrem de mare de circuite integrate și componente SMD și pe aceasta latura.

Impactul crizei de chip-uri în Romania

În Romania activeaza în momentul de fata 2 fabricanti de autoturisme (Renault și Ford), și alți câțiva fabricanti de piese, consumabile și module electronice.

În continuare voi vorbi strict de impactul crizei asupra fabricantilor de automobile autohtoni, încercând sa structurez datele într-un scurt istoric.

  • 1 Februarie – Dacia oprește pentru prima oara productia datorită lipsei de microprocesoare
  • 26 Februarie – Ford oprește productia de autovehicule la fabria din Craiova pentru 8 zile
  • 1 Aprilie – Dacia oprește din nou productia de autovehicule pana pentru 2 zile, anuntand ca urmatoarele opriri vor avea loc în zilele de 16 Aprilie, respectiv 26 – 29 Aprilie

Din ce am înțeles pana acum, în viitorul apropiat va fi afectată productia de autoturisme în fabricile Ford din Romania, Spania și Turcia, iar conform estimarilor Volkswagen, criza de microporocesoare este departe de a se fi terminat.

Acesta este un semnal de alarma ca suntem în punctul în care pe anumite sectoare și produse consumul nu poate fi acoperit de oferta fabricantilor, de aici singurele soluții pe care le văd fiind reprezentate fie de suplimentarea capacitatii de producție a furnizorilor, fie de reducerea cererii (a se traduce prin consum rațional).

După cum văd lucrurile, pare ca ne îndreptam din nou către o criza economica care este posibil să fie ceva mai apriga decât cea din deceniul trecut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *